Із прийняттям Вищим господарським судом України постанови від 14.01.2015 р. набрало законної сили рішення господарського суду Волинської області від 30.07.2014 р. у справі № 903/443/14, яким відмовлено в позові Ківерцівської райспоживспілки, за участю третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, відділу Держземагенства у Ківерцівському районі до Олицької селищної ради Ківерцівського району про внесення змін до договору оренди землі від 28.12.2011 р.
На обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що зазначена в договорі нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1,5246 га, що розташована за адресою: Волинська область, Ківерцівський район, смт. Олика, вул. Шевченка, 33, не відповідає нормативній грошовій оцінці, визначеній за результатами проведеної у 2013 році інвентаризації земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (для обслуговування ринку), яка розташована в смт. Олика вул. Шевченка, 33 Ківерцівського району.
Рішення господарського суду Волинської області мотивоване тим, що наявності підстав для проведення землеустрою у 2013 році, наведених у ст. 20 Закону України "Про землеустрій", позивачем не доведено, а також не подано доказів на підтвердження внесення змін у встановленому законом порядку до документації із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки.
Оскільки, судом встановлено, що технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки проведено з порушенням вимог законодавства, нормативну грошову оцінку земельної ділянки визначено з порушеннями вимог законодавства, вимога позивача про внесення змін до договору оренди землі від 28.12.2011 р. в частині розміру нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, розміру орендної плати до задоволення не підлягає.
Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 04.11.2014 р. рішення господарського суду Волинської області скасоване, прийняте нове, яким позов Ківерцівської райспоживспілки задоволено.
Приймаючи рішення про задоволення позову, апеляційний господарський суд виходив з того, що п. 27 договору оренди від 28.12.2011 р. визначено право орендаря вживати заходів щодо інвентаризації земельної ділянки відповідно до чинного законодавства, а також те, що Ківерцівська райспоживспілка як орендар може бути замовником технічної документації з інвентаризації.
Вищий господарський суд України, скасовуючи постанову апеляційної інстанції та залишаючи без змін рішення господарського суду Волинської області, вказав наступне.
Судом першої інстанції правомірно зазначено, що наявності підстав для проведення землеустрою у 2013 році позивачем не доведено. В технічній документації щодо інвентаризації земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (для обслуговування ринку), розташованої в смт. Олика по вул. Шевченка, 33, виготовленій ПП "Волиньземсервіс" в 2013 році, рішення органу місцевого самоврядування про проведення інвентаризації земельної ділянки відсутнє.
Згідно з п. 8 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 р. № 513, підставою для проведення інвентаризації земель є рішення відповідного органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення.
Підставою для проведення оцінки земель (нормативної грошової оцінки земельних ділянок), відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель", є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Судом першої інстанції встановлено, що селищна рада не давала дозволу на проведення технічної інвентаризації земельної ділянки у 2013 році, за результатами інвентаризації земельної ділянки рішення про її затвердження органом місцевого самоврядування також не приймалось.
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель смт. Олика розроблена у встановленому законом порядку в 2008 році, а іншої документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Олика з 2008 року не розроблялось.
Згідно ч. 1 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Нормативна грошова оцінка земель смт. Олика затверджена рішенням Олицької селищної ради № 21/20 від 24.04.2009 р., яким визначено категорію земельної ділянки площею 1,5246 га: комерційного призначення, також укладаючи договір оренди землі, в п. 15 зазначено, що цільове призначення земельної ділянки - комерційне використання, інших рішень щодо нормативної грошової оцінки земель з цього часу селищна рада не приймала, також не приймала рішень, якими б затверджувала технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Також, судом вказано, що після 2009 року радою не приймалось рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки площею 1,5246 га.
Постановою Вищого господарського суду зазначено, що апеляційний господарський суд дійшов помилкових висновків про підставність та обґрунтованість позовних вимог, натомість суд першої інстанції прийняв законне та обґрунтоване рішення про відмову у задоволенні позову.